Ak chceme dobre rozumieť vyhľadávaniu na internete, treba poznať odpovede na otázky:
- Čo hľadať na internete?
- Kde hľadať na internete?
- Ako hľadať na internete?
Čo možno hľadať na internete?"
Najjednoduchšou odpoveďou je odpoveď hneď na prvú z otázok "Čo možno hľadať na internete?"
Nuž na internete môžete nájsť, ak viete kde a ako, všetko čo sa len dá prenášať elektronickou podobou.
Môžme začať od pravej podstaty dôvodov vzniku internetu a tou je rýchla a lacná dostupnosť informácií vedeckého charakteru a sprostredkovanie rýchlej a lacnej komunikácie.
Pri vedeckých informáciách sa ale internet rozhodne nezastavil.
Dnes je na internete možné nájsť:
- už spomínané vedecké informácie dávno nie sú jediné. Dnes nájdete informácie o čomkoľvek
- rovnako už spomínaná komunikácia dnes zahŕňa komunikáciu formou E-mailov (krátkych elektronických správ), CHATov (diskusných skupín), dnes čoraz populárnejších SMS správ posielaných z internetu na mobilné telefóny, úplnou novinkou nie je ani telefónovanie cez internet či vídeo konferencie ...
- hudbu, fotografie, filmy, literárne diela, galérie výtvarného umenia ...
- zábavu najrôznejšioho druhu od počítačových hier cez online súťaže až po stávkovanie a tipovanie
- množstvo internetových obchodov, ktoré vám doručia vami zakúpený tovar až k vám domov
- internetové aukčné siene či obchodovanie na finančných svetových burzách
- a tak ďalej a tak ďalej a tak ďalej ....
Na internete bez obáv môžte naozaj nájsť ak viete ako a kde všetko.
Kde hľadať na internete?
Internet toho poskytuje v súčasnosti už toľko, že začína byť problémom kde a ako hľadať. Rozsiahlosť internetu už totiž dávno presiahol možnosť prirovnania k tej najväčšej a najhustejšie osídlenej aglomerácii na zemi. Nechcite sa ocitnúť na ktoromkoľvek mieste veľkomiest zeme bez čo i len malej predprípravy. Zablúdiť ozaj nie je problémom.
Skutočne veľký problém internetu, kde hľadať, riešia vyhľadávacie služby, ktorých už v súčasnosti je veľké množstvo a fungujú na rôznych princípoch. Dnešné vyhľadávacie služby môžeme rozdeliť do štyroch základných skupín: fulltextové, katalógové, hybridné a meta-vyhľadávače.
Najznámejšie a aj najpopulárnejšie sú fulltextové vyhľadávače. Ich sila spočíva v tom, že ich vyhľadávacie programy (niekedy nazývané aj boty) automaticky prehľadávajú webové stránky a vytvárajú si ich zoznam (index). Podľa veľkosti indexu a jeho relevantnosti je možné odhadnúť, aký úspešný bude výsledok nášho dopytu na danom vyhľadávači. Správna formulácia otázok pre fulltextové vyhľadávače je z veľkej časti závislá na mystickom spojení dlhodobej skúsenosti, intuície, inteligencie a šťastia užívateľa. Každý vyhľadávač má pritom svoje vlastné pravidlá zadávania otázok, ktoré sa oplatí naštudovať (na titulnej stránke hľadajte Help). Z najznámejších Google, zo slovenský a českých Jyxo, Zoohoo, Morfeo, Vyhladavac.sk
Ďalšou skupinou sú katalógové vyhľadávače. Ich databáza webových stránok je tvorená priamo užívateľmi internetu. Každý kto chce, aby sa jeho stránka na danom katalógu nachádzala, ju tam musí zadať spolu s popisom kľúčových informácií. Katalógové vyhľadávače neobsahujú taký veľký počet stránok v databáze ako fulltextové, ale ich výhoda môže byť pri hľadaní informácií špecifických pre určitý okruh nášho záujmu. Treba poznamenať, že čisté katalógové vyhľadávače sú už skôr minulosťou, keďže väčšina z nich okrem katalógu začali používať fulltextové vyhľadávanie.
Výhody fulltextových a katalógových vyhľadávačov spájajú tzv. hybridné vyhľadávače. Stretneme sa s nimi na rôznych portáloch, ktoré pri zadaní vyhľadávacej podmienky zobrazia výsledky z prehľadávania katalógovej databázy a spolu s nimi aj výsledky vyhľadávania fulltextovým mechanizmom www.zoznam.sk, www.zoznam.cz ....
Meta-vyhľadávače vyhľadávajú viacerými technikami a niektoré z nich zoradia výsledky vyhľadávania do tzv. clustrov (tematicky zotriedených odkazov). Príkladom môže byť napríklad vyhľadávač Vivisimo, ale aj Kartoo, EZ2WWW. Skúste si napríklad do tohto vyhľadávača zadať slovo bryndza. Ja som dostal 143 výsledkov, pričom boli zoradené do viacerých "clustrov" - napríklad Slovak, Sheep cheese, ale aj Bryndzove halusky... Zdá sa teda, že ani naše domáce poklady sa vo svete nestratia.
Poradie popularity vyhľadávačov je vyrovnané. V USA vedie Yahoo! pred Google a Ask Jeeves. V Európe je poradie prehodené - Google, Yahoo! a Ask Jeeves.
Ako hľadať na internete?
Už z predošlých článkov je jasné, že treba hľadať pomocou vyhľadávacích služieb. Aby sa ale vyhľadávanie nestalo vašou nočnou morou, je treba poznať niekoľko jednoduchých pravidiel.
Ak nemáte dokonalú predstavu o tom čo hľadáte a nedokážete to čo najdokonalejšie popísať podľa nižšie uvedených pravidiel používanie kľúčových slov, použite radšej predmetové katalógy ako Yahoo, Zoznam či Seznam. Ako to zistíte, že vaša predstava o hľadanom nie je dokonalá? Jednoducho použite napriklad AltaVistu a keď vám ponúkne niekoľko tisíc či dokonca niekoľko desiatok tisíc stránok, tak to asi nebude najschodnejšia cesta.
Pri vyhľadávaní používajte čo najvístižnejšie kľúčové slová.
Vždy je možné použiť i viacero kľúčových slov naraz pričom používame kombináciu týchto slov použitím znamienok "+" a "-". Znaminkom mínus alebo použitím slovíčka NOT, eliminujeme významy, ktoré si neželáme nájsť. Táto vlastnosť sa nám zíde hlavne keď sme použili kľúčové slová, ktoré majú viac významov a potrebujeme niektoré eliminovať.
Ak hľadáme vieme opísať iba viacslovným pomenovaním, napríklad computer world, tak tieto slová dáme do uvodzoviek, teda "computer world".