P

Page Rank

Predchádzajúci článok: Packet

PageRank  - hodnota, miera popularity stránky. Ide o obchodnú značku Google, Inc. - algoritmus je patentovaný Stanfordovou univerzitou, pomenovaný po jednom z jeho zakladateľov (Larry Page).

PageRank  sa stal základom vyhľadávacieho algoritmu Google, v súčasnosti používa podobný algoritmus väčšina vyhľadávačov. Google definuje PageRank ako: "PageRank interpretuje link zo stránky A na stránku B ako hlas stránky A za stránku B. Google však zohľadňuje viac ako len čisté množstvo odkazov na Vašu stránku, ide o podstatne zložitejší proces pretože sa tak isto analyzuje i stránka z ktorej hlas prišiel. Hlasy zo stránok, ktoré sú samé o sebe "dôležité" vážia, sú hodnotené viac ako hlasy iných stránok.

Čím väčší je PageRank stránky, tým väčšiu dôležitosť stránke prideľuje Google ale i iné vyhľadávače. A samozrejme čím je dôležitosť väčšia, tým vyššie je umiestnenie medzi výsledkami vyhľadávania. Keďže ale nič v dnešnej dobe nie je jednoduché PageRank nie je jediné kritérium, ktoré stránky posúva medzi výsledkami vyššie. Uvádza sa že Google má okolo 200 kritérií na základe ktorých zoraďuje.

Druhým veľkým dôvodom, prečo sa snažiť mať čo najvyšší PageRank je, že vyhľadávač prehľadáva najviac stránky, ktoré majú najväčší PageRank. Google aktualizuje PageRank cca v 3-mesačnom intervale, ale niekedy aj v priebehu 2 či 6tich mesiacoch je bez Pagerank Updatu. Pre zistenie pageranku musíte zadať vašu url adresu do stránky na to určenej a vráti vám hodnotu od 0 do 10. Každá stránka ma svoj vlastný pagerank (okrem nových, ktoré vracajú hodnotu N/A = Nenajdený, čo znamená, že stránka nebola ešte ohodnotená Google vyhľadávačom).

Pôvodne sa uvádzal vzorec pre výpočet PageRanku ako:

PR(i) = (1-d) + d.∑ (PR(j)/C(Pj))

  • PR(x) - PageRank stranky x
  • d - damping faktor menší ako 1 a väčší ako nula, cca 0,8-0,9
  • ∑ - suma (súčet) vypočítaný zo všetkých odkazujúcich stránok
  • C(Px) - počet odkazov na x-tej stránke

Novšia verzia bola mierne upravená:

PR(Pi) = (1-d)/N + d.∑ (PR(Pj)/C(Pj)

  • N -počet stránok

PageRank sa neurčuje pre celý web, ale pre každú stránku zvlášť. PageRank stránky x sa neprenáša na stránku y celý, ale je podelený počtom odkazov na stránke x a ešte znížený o damping faktor d. PageRank stránky je určený na základe PageRankov stránok odkazujúcich na počítanú stránku.

V praxi má PageRank dva významy:

  • Reálny PageRank - real PR - dôležitý pre umiestnenie stránok vo výsledkoch hľadania, ten ale sa nedá nijak zistiť, Google túto informáciu samozrejme nezverejňuje.
  • a Toolbar PageRank (TBPR – ToolBar PageRank alebo GTPR – Google Toolbar PageRank) čo je prevedený Reálny PageRank na celočíselnú hodnotu medzi 0 až 10, zverejňovaný Toolbar-om
Nasledujúci článok: Page View

EKOBIT consulting, s.r.o.

Veterná 430/14
058 01 Gánovce - Filice
 

Telefón:
+421 905 292 410